Auteur Topic: KA lnb SL3k van Directv uit USA  (gelezen 1961 keer)

juni 07, 2015, 13:21:00 pm

trust

• Volwaardig lid

• *

• 26
  • Reputatie:
    +2/-0
KA lnb SL3k van Directv uit USA
« Gepost op: juni 07, 2015, 13:21:00 pm »
Na e.e.a gelezen te hebben op een Engels board , ook zelf maar eens een poging gedaan Ka signalen te ontvangen met zo'n SL3K lnb voor DirecTV , te vinden op internationale verkoop sites .
In Amerika word voor DirecTV gebruik gemaakt van Triple lnb's waarvan de buitenste lnb's KA zijn en de middelste KU ( 12.2 tot 12.7 )
Alle 3 zijn voor Circulaire signalen maar vangen ook Lineair signaal .
Het KA signaal op 19.2 º oost valt in de Ka-A band , hiervoor moet in line met de coax een B-BandConverter ( BBC )worden gebruikt .( SUP2400 genaamd)
Om deze aktief te maken moet er een speciaal DiseqC commando worden verstuurt , iets wat onze receivers niet kunnen , sommige PC Satkaarten wel .
Maar er is een handleiding te vinden om intern wat te veranderen zodat de BBC altijd aktief is .(5 volt mod ) zodat ontvangst van 18.300 tot 18.800 mogelijk is .
Met een inaktieve BBC ontvang je de Ka-B 19.700 tot 20.200 .
Met 22 kHz aan , schakel je naar de linker lnb , 22 kHz uit voor de rechtse , de KU lnb is altijd aktief .
Deze LNB op mijn lnb wisselaar gezet met de linker lnb in focus ( 22 kHz aan ) en met aktieve BBC op 19.2 gericht een blindscan gedaan .
Hierbij werden 2 feeds ( UNIRE en NEWSNET ) gevonden en een rits zenders die tot het KU ORF pakket bleken te horen , dit door de altijd aktieve KU lnb .
Om ontvangst van KU verder uit te sluiten heb  ik 2 lagen alu tape voor de ingang van de KU feed geplakt maar nog werden deze kanalen ingelezen en gaven beeld
Daarom de poort gesloten met 2 lagen dak lood , nu komen ze niet meer door .
Bij een scan op 42º oost zag ik TRT TURK en TELE SAHEL in de lijst verschijnen , intussen nog wel signaal maar geen beeld meer op TELE SAHEL .
 Aangezien de feed-rillen van KA poorten kleiner waren dan die van mijn eerder gekochte Triax KTK001 Soarsat KA  lnb , en deze na een aanpassing toch niet geschikt was , daar de feedhoorn van afgezaagd en passend gedraaid voor de linker KA poort . Dit gaf al 1.5 dB signaal winst .
Achterin de KA poorten zit een septum , een ingegoten polariser voor de circulaire ontvangst , bij die KTK001 had ik die al verwijderd om Lineair te ontvangen .
Ik was van plan om dat bij de SL3K ook te doen totdat ik vernam dat met een 2e polariser , lineaire ontvangst mogelijk was met een circ. lnb .
Daarom op advies van een Duitse satter , een 2.5 mm stukje hardschuim van 12 x 20 mm in de Triax hoorn gestoken , ook wel Dielectrum plaat genaamd, de overige poorten van de SL3K met een pvc plaatje dicht gemaakt en een eveneens pvc klemplaat voor de feedhoorn gemaakt .
Hierdoor kon ik met de hand de feedhoorn verdraaien om de DE plaat in de meest optimale stand te zetten .
Het (beloofde) resultaat viel tegen , iets meer dan 0.5 dB winst , daarom een stukje van een creditcard van dezelfde afmeting geknipt .
Deze DE plaat was een enorme verbetering , signaal kwaliteit van 18.766 H ging van 11.8 dB  naar 15.1 dB.
Hierdoor was ik wel het circ. signaal op Turksat kwijt , maar een scan op 19.2 leverde wel 4 extra feedkanalen op .
De daarbij getoonde frequenties kloppen niet i.v.m. verkeerde LOF instelling en de inverse zoek richting van de DrHD  F16
Het volgende klusje was , het op de draaibank kopiëren van de Triax feedhoorn en deze in de ander KA poort plaatsen .( en een 4e stop positie op de lnb wisselaar)
Beide poorten nu voorzien van feedhoorns , netjes afgeschermd met transparante folie .
 Ook de lnb wisselaar is aangepast .
Helaas zijn tot nu toe alleen de freq. banden van Turksat 42º oost en Astra 19.2º oost zijn hiermee te ontvangen .
Met de Inverto IDLW-SINLRA20-D2045-OPP ( 21.4-- 22.0 ghz) zou met een aanpassing ook Eutelsat 7º  en 16º te ontvangen moeten zijn .
Helaas is die KA single lnb (nog) nergens te koop .

• XP1000
  • CT-5000 C TM 5402 M3 CI
  • 1.2 Fibo 1.8 ChannelMaster
Ook wat niet in een folder staat kan een bevredigend resultaat opleveren